atslēgvārdi

atslēgvārdi
2024-04-15 15:05

E-komercijas pētījums Baltijas valstīs: kas motivē, ko pērk un ar kādām problēmām saskaras iepērkoties?

Starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma Gemius e-komercijas pētījumā noskaidrots, ka iepirkties internetā visu trīs Baltijas valstu iedzīvotājus motivē iespēja veikt pirkumus jebkurā sev ērta laikā, kā arī labākas cenas nekā tradicionālajos veikalos. Iecienītākie tiešsaistes pirkumi ir apģērbs un aksesuāri, taču izplatītākās problēmas, ar ko saskaras visu trīs Baltijas valstu aptaujātie, ir pārlieku ilga piegāde un nespēja atrast sev nepieciešamo informāciju.

Jaunākajā Gemius e-komercijas pētījumā noskaidrots, ka aptaujātos interneta lietotājus no visām trim Baltijas valstīm iepirkties internetā vieno kopīga motivācija – iespēja veikt pirkumus jebkurā diennakts stundā, kā arī iespēja iegādāties preces par zemākām cenām. Latvieši un igauņi starp motivējošajiem faktoriem minēja arī spēju iegādāties preces, kuras nav pieejamas viņu dzīvesvietā, tikmēr lietuviešu pētījuma dalībnieki uzsvēra, ka tie novērtē plašāku piedāvājumu klāstu. 

Aplūkojot potenciāli interesējošās preču un pakalpojumu grupas, var novērot, ka visu trīs valstu iedzīvotājiem aktuāli ir apdrošināšanas pakalpojumi. Latviešu un igauņu respondenti papildus izrāda interesi par publisko pasākumu biļetēm, savukārt, latviešus un lietuviešus vieno kopīga interese par mobilo telefonu un planšetdatoru iegādi. Igauņu aptaujas dalībniekiem pirmajā vietā ierindojas rezervēšanas pakalpojumi, bet lietuvieši vēlētos iegādāties video spēles.

Pētījuma ietvaros tika aplūkots, kādu preču un pakalpojumu iegādei aptaujātie visbiežāk izmanto pašmāju un ārvalstu e-komercijas vietnes. Šajā gadā nemainīgi vietējos interneta veikalos visplašāk tiek iegādāts apģērbs, apavi un aksesuāri. Latviešiem un igauņiem pirmā trijnieka augšgalā ierindojas pasākumu biļešu iegāde, tai uzreiz seko apdrošināšana, kamēr lietuviešu respondenti, uzreiz pēc apģērba kategorijas, procentuāli vienādi iegādājas grāmatas, filmas, mūziku un avio vai cita veida transporta biļetes. Ārvalstu e-komercijas veikalos biežāk iegādāto preču pirmais trijnieks arī šajā gadā saglabājas stabils – aptaujātie no visām Baltijas valstīm ārzemju interneta vietnes galvenokārt izmantojuši apģērba un aksesuāru iegādei, rezervēšanas sistēmu pakalpojumiem, kā arī aviobiļešu un citu transporta biļešu iegādei.

Izplatītākās problēmas, ar kurām Baltijas valstu aptaujātie ir saskārušies, iepērkoties internetā, ietver piegādes ilgumu, kas mēdz aizņemt vairāk laika kā pircēji vēlētos, kā arī informācijas trūkumu – aptaujātie nav spējuši atrast nepieciešamo informāciju par produktu, piegādi, maksājuma iespējām, vai citiem jautājumiem. Latvieši un igauņi ir saskārušies ar vilšanos, saņemot produktu, jo tas nav atbildis gaidītajam, tikmēr lietuviešu aptaujātie ir norādījuši līdzīgu problēmu – nepatiesu informāciju, kas rezultātā arī rada pircējos vilšanos.

Aptaujātie, kas nav pēdējo sešu mēnešu laikā iepirkušies internetā, kā galveno iemeslu šādam lēmumam norāda vēlmi apskatīt produktus savām acīm, pirms tos iegādājas. Visās Baltijas valstīs ir novērojama vispārēja neuzticība interneta veikaliem – latvieši un igauņi norāda, ka tie neuzticas maksājuma iespējām, savukārt, igauņi un lietuvieši – apšauba produktu kvalitāti. Lietuviešu respondenti vienlīdz lielu neuzticību izrāda pret produktu garantiju, taču latvieši kā papildus iemeslu pirkumu neveikšanai internetā min vispārēju apmierinātību ar tradicionālajiem veikaliem, tādējādi neizjūtot vajadzību pēc interneta veikaliem.   

Pieaugot patērētāju tendencei iepirkties internetā, arvien vairāk tiek dibināti dažādi e-komercijas uzņēmumi. Lai sekotu līdzi to kvalitātei, izteiktu atzinību labākajiem un iedvesmotu uzņēmumus, jau ceturto gadu pēc kārtas norisināsies e-komercijas gada balva, taču šogad, pirmo reizi, tā notiks Baltijas mērogā, attiecīgi pasniedzot gada balvu “Baltijas E-komercijas zvaigzne”. Konkursa stratēģiskie partneri ir uzņēmumi Latvijas Pasts un SEB; sadarbības partneri: Gemius Latvia, Balcia insurance, Element, Joom, Mēness Aptieka, Httpool by Aleph, Login.lt, PHH Group, ECOMXRIGA; informatīvie partneri: Delfi, TV3 Group Latvija, Äripäev. 

 

Gemius E-komercijas pētījums veidots, izmantojot interneta aptauju gemiusAdHoc. Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas tika rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas, Igaunijas un Lietuvas populārākajos portālos. Pētījums Latvijā veikts, aptaujājot 2188 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem, Lietuvā – 2022 respondentus, vecumā no 15 līdz 74 gadiem, bet Igaunijā pētījumā piedalījušies 1550 interneta lietotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. 

Lai uzzinātu vairāk par pētījumiem Latvijā, Igaunijā un Lietuvā un iepazītos ar visiem datiem, aicinām sazināties ar Gemius Latvia, rakstot uz contact@gemius.lv.

gemiusAdHoc ir pētījumi individuālām biznesa vajadzībām ar iespēju noskaidrot sabiedrības viedokli par jebkuru tematu, jautājumu vai nozari.

Gemius - starptautisks interneta pētniecības uzņēmums, kas piedāvā profesionālus pētniecības risinājumus, konsultācijas, analīzi un rekomendācijas tiešsaistes vidē bāzētiem uzņēmumiem. Uzņēmuma piedāvātie risinājumi ir ikdienas darbības pamatā vairāk kā divos tūkstošos uzņēmumu dažādos tirgus sektoros visā pasaulē. Dibināts 1999. gadā, Gemius šobrīd darbojas vairāk kā 30 tirgos Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āfrikā. Pētījumos tiek izmantota uzņēmuma izstrādātie metodoloģiskie risinājumi, kas ir saskaņoti ar starptautiski atzīto ICC/ESOMAR kodeksu. Vairāk: www.gemius.lv.

To clipboard> Drukuj

Satura veids

pārskati

Nozare

Tirdzniecība

Vēlaties uzzināt vairāk?

Sazināties ar mums

Saņem svarīgākos jaunumus vienā e-pastā!

Abonē jaunumu vēstuli