atslēgvārdi

atslēgvārdi
2016-01-08 13:22

2015. gads Eiropas interneta industrijā

2015. gads Eiropas interneta industrijā

Mareks Molickis (Marek Molicki), Gemius Reģionālais vadītājs, apkopo viņaprāt svarīgākos notikumus interneta industrijā 2015.gadā Centrālajā un Austrumeiropā. 

Gada notikums

Bez šaubām, par gada notikumu vajadzētu dēvēt (saucot lietas īstajā vārdā) – Flash nāvi. “Adobe” nolēma pārtraukt Flash atbalstu, lai gan tehnoloģija pati par sevi turpinās pastāvēt zem cita nosaukuma - Adobe Animate CC. Cik vien es atceros, Flash bija tehnoloģija, par kuru izstrādātāji sūdzējās visvairāk un uz ko varēja norādīt neskaitāmas, tostarp drošības nepilnības. Šie cilvēki noteikti bija starp tiem, kas ar atvieglojumu sagaidīja ziņas par Flash beigām. Pēc Flash neilgosies arī interneta lietotāji un visa nozare drīz redzēs jaunā karaļa – HTML5 sniegtās priekšrocības.

Gada panākums

Varbūt tas nav tieši saistīts ar interneta nozari, bet tas noteikti ir labākais piemērs kā veiksmīgi radīt globāli atpazītu zīmolu. Protams, es runāju par “CD Projekt” videospēles "The Witcher 3" pirmizrādi. Pēdējā “Geralt’s adventures” daļa uzliek zīmogu uz gadiem ilgu vēsturi. Tas bija (un vēl aizvien ir) vislabāk pārdotais blockbuster.  Vēl vairāk, pateicoties tam, “CD Projekt” ir nostiprinājis savu pozīciju starp lielākajiem spēļu ražotājiem.

"The Witcher" panākumi iedvesmoja daudzus spēlētājus gaidīt nākošos produktus no šī poļu videospēļu attīstītāja. Lai pierādītu, ka “CD Projekt” panākumi nav pilnīgi atdalīti no interneta vides, ir vērts atzīmēt, ka uzņēmumam pieder arī GOG.com - cits videospēļu faniem labi zināms zīmols visā pasaulē, kas veiksmīgi konkurē ar citām digitālās izklaides interneta vietnēm.

Gada neveiksme

Šeit var runāt par Polijas valdības nespēju efektīvi izmantot interneta potenciālu, lai atvieglotu pilsoņu dzīvi vai veicinātu līdzdalību vēlēšanās. Kad gada sākumā piedalījos Višegradas grupas valstu konferencē “V4 sharing e-government experience with Bulgaria” un runāju ar citiem dalībniekiem (galvenokārt pārstāvjiem no Centrālās un Austrumeiropas un Dienvidaustrumeiropas valstīm), es sapratu, ka valstu valdības nav gatavas saskarties ar jaunās paaudzes iedzīvotājiem, kas nevar pastāvēt bez interneta, mobilajiem telefoniem, planšetdatoriem vai sociālajiem medijiem. Tas nenozīmē, ka nekas nemainās, bet šīs izmaiņas ir pārāk lēnas pretstatā jauno tehnoloģiju dinamiskajai attīstībai.

Gada cilvēks

Uzskatu, ka ir neiespējami izvirzīt šim titulam tikai vienu konkrētu personu. Tā vietā es varu norādīt uz veselu interneta lietotāju grupu, kas zina, kā izmantot internetu un jo īpaši sociālos medijus, lai mudinātu citus piedalīties svarīgās iniciatīvās un pasākumos. No parakstu vākšanas svarīgu vietējo jautājumu risināšanā līdz līdzekļu vākšanai priekš tiem, kam tie nepieciešami; vai tiem, kas veido kopienas, kas ir iesaistītas svarīgu vērtību aizsardzībā, kā arī tos, kas ir mazāk aktīvi un vienkārši spiež “Like”. Es jūtu, ka ir pienācis laiks, lai no jauna definētu ceturtās varas jēdzienu. Kļūst arvien skaidrāks, ka tā vairs nav tradicionālo mediju rokās, bet pieder interneta lietotājiem.

Gada aktuālākās tendences

Galvenās tendences paliek nemainīgas. Mobilā interneta tendences kļūst aizvien svarīgākas un atsevišķos tirgos datu plūsma no mobilajām ierīcēm veido pusi no visas interneta plūsmas. Interesanti, ka izdevumi par mobilo reklāmu nav tik dinamiski un atsevišķos tirgos tas ir tik tikko manāms, ko nevar teikt par interneta reklāmas nozari kopumā.

Arī e-komercija redz uzplaukumu. “Cyber Monday” laikā pārdošanas apjoms ASV pārsniedza trīs miljardus ASV dolāru un mobilā iepirkšanās nesa 799 miljonu ASV dolāru peļņu. Tomēr arī Centrālajā un Austrumeiropā, kā arī Dienvidaustrumeiropas valstīs e-komercija kļūst arvien svarīgāka. Protams, joprojām pastāv problēmas ar ko jātiek galā interneta veikalu īpašniekiem, piemēram, mudinot lietotājus veikt tiešsaistes maksājumus. Nedrīkst aizmirst arī “Programmatic”, kas 2015.gadā bija plaši apspriests temats.

Prognoze 2016.gadam

Prognozes 2016. gadam var apkopot precīzi šādā secībā: interneta reklāmas, e-komercija, video, mobilais internets un “Programmatic”. Tāpat kā iepriekšējā gadā, arī 2016.gadā tēriņi interneta reklāmas tirgū pieaugs; tiesa, ne visi no mums to pamanīs. Šī tendence ir novērota kādu laiku un var jau aptuveni novērtēt, kurš iegūs visvairāk un kurš – paradoksāli – būs zaudētājs šo nākotnes tēriņu pieauguma rezultātā. Neapšaubāmi, pieaugs e-komercijas nozīme, offline veikali nonāks internetā un uzvarētāji būs tie, kas piedāvās ne tikai viszemāko cenu, bet arī nodrošinās vislabāko loģistiku.

E-komercija redzēs dinamisku izaugsmi Dienvidaustrumeiropas valstīs: vēl ir daudz ko darīt, bet tirgum ir liels izaugsmes potenciāls. Interneta video iegūs popularitāti, kas, starp noteiktām vecuma grupām, ir jau daudz augstāka nekā tradicionālajam TV saturam. Tas pats attiecas uz mobilo internetu un tā izmantošanu - mēs pārlūkojam saturu internetā arvien vairāk izmantojot viedtālruņus un planšetdatorus. Šī tendence pievērsīs arī reklāmdevēju uzmanību. Pēdējais, bet ne mazāk svarīgais – “Programmatic”, par ko 2015. gadā runāja visa nozare. Terminu “Programmatic” var skaidrot kā automatizētu reklāmas pirkšanu, tomēr to sāk izmantot pārāk bieži un nevietā. Es uzskatu, ka 2016. gadā šī situācija normalizēsies.

Raksta autors - Mareks Molickis, Gemius Reģionālais vadītājs.

Informāciju sagatavoja,

Elīna Platonova

elina.platonova@gemius.com 

To clipboard> Drukuj

Satura veids

viedokļi

Autors:

Mareks Molickis

Gemius Reģionālais vadītājs

Vēlaties uzzināt vairāk?

Sazināties ar mums

Saņem svarīgākos jaunumus vienā e-pastā!

Abonē jaunumu vēstuli