atslēgvārdi

atslēgvārdi
2020-06-29 07:51

Gemius e-komercijas pētījums: Latvijā interneta lietotājus iepirkties motivē iespēja salīdzināt preces, Lietuvā – piegāde mājās

Starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma Gemius veiktajā pētījumā par interneta lietotāju iepirkšanās paradumiem tiešsaistē Latvijā un Lietuvā noskaidrots, ka labākas cenas nekā tradicionālajos veikalos abās kaimiņvalstīs ir nozīmīgākā motivācija, lai iepirktos internetā. Taču, kamēr pircēji Latvijā kā vienu no nozīmīgākajiem faktoriem norāda iespēju salīdzināt preces un pakalpojumus, lietuviešu respondentus iepirkties motivē piegāde mājās.

Pētījumā, kas šogad gan Latvijā, gan Lietuvā veikts divās kārtās – šī gada februārī un aprīlī – , kad visās Baltijas valstīs tika noteikta ārkārtas situācija sakarā ar Covid-19, noskaidroti interneta lietotāju iepirkšanās paradumi tiešsaistē un koronavīrusa ietekme uz tiem. Gan aptaujātos Latvijas, gan Lietuvas interneta lietotājus iepirkties tiešsaistē visbiežāk motivē labākas cenas nekā tradicionālajos veikalos. To kā motivatoru norādījuši 71 procents aptaujāto Latvijā un 67 procenti Lietuvā veiktā pētījuma respondentu. Starp nozīmīgākajiem faktoriem, kas pamudina veikt pirkumus tiešsaistē, respondenti Latvijā biežāk minējuši to, ka interneta veikali vienmēr ir atvērti (64 procenti) un iespēju vieglāk salīdzināt produktus vai pakalpojumus (61 procents). Tikmēr Lietuvas interneta lietotāji norādījuši, ka nozīmīgi motivatori ir atlaides un speciāli piedāvājumi (55 procenti), kā arī piegāde mājās (54 procenti).

Līdzīgs ir arī abu valstu iecienītāko ārzemju e-komercijas vietņu tops. Pirmo pozīciju pārliecinoši ieņem aliexpress.com. Latvijas topā otrajā pozīcijā seko ebay.com, ko lietuviešu respondenti norādījuši kā trešo iecienītāko, bet amazon.com, kas Lietuvas topā ir otrā populārākā, noslēdz Latvijas TOP 3. Arī ceturtajā un piektajā pozīcijā abās valstīs vienlīdz populāras ir iepirkšanās vietnes wish.com un asos.com. Jāatzīmē, ka abās kaimiņvalstīs arī nozīmīgākās problēmas, ar ko saskaras respondenti, kas iepirkušies internetā, ir vienādas: pārāk ilga piegāde, produkta neatbilstība sagaidītajam un pārāk augstās piegādes izmaksas.

Atkārtoti veicot pētījumu, šī gada aprīlī noskaidrota Covid-19 vīrusa ietekme uz iepirkšanās paradumiem abās kaimiņvalstīs. Uz jautājumu, vai ārkārtas situācijas laikā veikuši pirkumus internetā, 46 procenti aptaujāto Latvijā un 52 procenti Lietuvas pētījuma dalībnieku atbildēja apstiprinoši. Tikmēr lielāks skaits aptaujāto Latvijas interneta lietotāju (37 procenti) norādīja, ka nav to darījuši, bet plāno pirkumus veikt nākotnē, kamēr šādu iespēju apsvēra tikai 26 procenti respondentu Lietuvā. Ne valstī noteikto ierobežojumu laikā, ne nākotnē iepirkties tiešsaistē neplāno 17 procenti pētījuma dalībnieku Latvijā un 22 procenti respondentu kaimiņvalstī.

Vēl pirms ārkārtas situācijas populārākās maksājumu metodes, veicot pirkumus internetā, Latvijā bija ar bankas karti vai internetbankas starpniecību (70 procenti), veicot rēķina apmaksu (66 procenti) un skaidrā naudā piegādes brīdī (45 procenti), taču jāatzīmē, ka ierobežojumu laikā skaidras naudas izmantošana samazinājusies trīs reizes un to kā izmantoto maksājumu metodi norādījuši vien 14 procenti aptaujāto. Tikmēr aptaujātie interneta lietotāji Lietuvā gan pirms ārkārtas situācijas, gan tās laikā vislabprātāk pirkumus apmaksā ar bankas pārskaitījumu, izmantojot pārskaitījumu sistēmas (Paypal, Webmoney, u.c.) vai veicot maksājumu ar karti, saņemot preci pakomātā.

Lai iepirktos internetā, visbiežāk aptaujātie izmantojuši datorus (91 procents Latvijas pētījuma dalībnieku un 89 procenti respondentu Lietuvā). Mazliet biežāk kā Latvijā (54 procenti), Lietuvā aptaujātie respondenti izvēlas pirkumus veikt ar mobilo telefonu (61 procents), tāpat 4 procenti pētījuma dalībnieku Lietuvā izmanto Smart TV, lai veiktu pirkumus internetā, kamēr Latvijā šādu iespēju izmanto tikai procents aptaujāto.

Pētījums veidots, izmantojot specializētu interneta aptauju – gemiusAdHoc. Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas tika rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas un Lietuvas populārākajos interneta portālos. Pētījums tika veikts divos posmos – februārī Latvijā aptaujājot 2813 respondentus un aprīlī ārkārtas situācijas valstī laikā aptaujājot 1769 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem, bet Lietuvā februārī aptaujājot 3805 respondentus un aprīlī 2192 respondentus vecumā no 15 līdz 74 gadiem.

 

Lai uzzinātu vairāk par pētījumu un iespēju iepazīties ar visiem datiem ne tikai par Latviju un Lietuvu, bet arī Igauniju, aicinām sazināties ar Gemius Latvia, rakstot uz contact@gemius.lv.

gemiusAdHoc ir pētījumi individuālām biznesa vajadzībām ar iespēju noskaidrot sabiedrības viedokli par jebkuru tematu, jautājumu vai industriju.

Gemius - starptautisks interneta pētniecības uzņēmums, kas piedāvā profesionālus pētniecības risinājumus, konsultācijas, analīzi un rekomendācijas tiešsaistes vidē bāzētiem uzņēmumiem. Uzņēmuma piedāvātie risinājumi ir ikdienas darbības pamatā vairāk kā divos tūkstošos uzņēmumu dažādos tirgus sektoros visā pasaulē. Dibināts 1999. gadā, Gemius šobrīd darbojas vairāk kā 30 tirgos Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āfrikā. Pētījumos tiek izmantota uzņēmuma izstrādātie metodoloģiskie risinājumi, kas ir saskaņoti ar starptautiski atzīto ICC/ESOMAR kodeksu. Vairāk: www.gemius.lv.

To clipboard> Drukuj

Nozare

Tirdzniecība

Valsts

Latvija, Lietuva

Vēlaties uzzināt vairāk?

Sazināties ar mums

Saņem svarīgākos jaunumus vienā e-pastā!

Abonē jaunumu vēstuli